Artikel 1 Algemene bepalingen
- De vereniging genaamd, BERGSPORTVERENIGING PROVINCIE ANTWERPEN (hierna: ‘de vereniging’) is gevestigd te 2600 Berchem, Huis van de Sport, Boomgaardstraat 22 Bus 44.
- Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de meest recente versie van de statuten van de vereniging, zoals die op de griffie van de rechtbank van koophandel zijn neergelegd.
Artikel 2 Leden
- De vereniging bestaat uit individuele jeugdleden, individuele volwassen leden en families die zich als gezin lid maken.
- De leeftijd van onze jeugdwerking gaat tot 18 jaar.
- De leeftijd van de volwassen leden loopt van 19 tot 65 jaar.
- De leeftijd van de senioren zijn leden van 65 jaar en ouder.
Artikel 3 Ereleden
- Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur de titel van erelid verkregen hebben. Zij hebben geen verplichtingen meer jegens de vereniging, maar zij hebben echter wel alle rechten van de leden.
- De ereleden krijgen hun lidgeld elk jaar terugbetaald van de vereniging en dit gedurende 5 jaar, nadat zij dit jaarlijks via email aanvragen aan het bestuur.
Artikel 4 Het lidmaatschap
- Het lidmaatschap verloopt langs de federatie, het KBF, (klim- en bergsportfederatie) die het lidmaatschapsgeld voor de vereniging int. De aanmelding gebeurt door het invullen van het lidmaatschapsformulier via de website van KBF waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam (voluit), adres, geboortedatum, telefoonnummer.
- De kosten voor de aanmelding van leden worden door het bestuur van KBF samen met de clubs ieder jaar vastgelegd, mede bepaald door de hoogte van de verzekeringspremie voor onze sporttak. Deze kosten dienen bij het invullen van het aanmeldingsformulier te worden voldaan. Wie zich lid maakt in september of later van het lopende jaar is automatisch voor hetzelfde tarief lid voor het daarop volgende jaar.
Artikel 5 Een veilige sportomgeving
Een veilige sportomgeving is essentieel om alle leden vrijuit en ongestoord te laten deelnemen aan de activiteiten. Onze sportvereniging engageert zich daarom om:
- Al haar leden, bestuurders en vrijwilligers maximaal te beschermen door het afsluiten van de nodige verzekeringen.
- Te streven naar een vereniging zonder discriminatie, agressie, pesten en seksuele intimidatie.
- Sportief gedrag hoog in het vaandel te dragen en verwacht dat ook van al haar leden,
- Te werken aan een fysiek veilige omgeving waarin elke lid zich veilig kan bewegen, dit zowel bij het indoorklimmen als bij het outdoor klimmen aan de rotsen, en op elke andere activiteit die door de club wordt georganiseerd.
- Een open sfeer te creëren waarin naar iedereen geluisterd wordt.
- Op een gezonde en medisch verantwoorde manier te sporten.
Artikel 6 Rechten en plichten van leden
Alle leden hebben de hierna te noemen rechten en plichten:
- Bij toetreding als lid hebben zij het recht een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement te ontvangen.
- Zij hebben het recht om deel te nemen aan alle trainingen en activiteiten van BPA mits aan de minimum leeftijd of andere specificaties voor de voornoemde activiteit is voldaan.
- Zij hebben het recht van vrije toegang tot bijeenkomsten, voor zover door het bestuur niet anders is bepaald.
- Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend.
- Zij hebben de plicht het KBF en het bestuur van BPA in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
- Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging en daarnaast ook van de richtlijnen opgesteld door de federatie.
- Zij hebben de plicht om drugs en alcohol te weren tijdens de activiteiten.
- De vrijwilliger dient er ten alle tijden voor te zorgen dat hij fysiek en mentaal paraat is om een BPA activiteit, te leiden, te begeleiden, les te geven of er aan deel te nemen.
Artikel 7 Clubkleuren en kenmerken
De sportkledij voor de monitoren bestaat uit:
- Een blauwe T-shirt met BPA logo op voor en achterkant, een blauwe soft shell met BPA logo, of een dons vestje met BPA logo of een zwarte wintervest met BPA logo.
- Aan de rotsen (bij de klimactiviteiten) heeft elke monitor een eigen beschermhelm op en zal deze steeds dragen als voorbeeldfunctie voor de cursisten.
- Verder zijn er geen specifieke kledingvoorschriften, maar moet in functie van elke activiteit voldaan worden aan het persoonlijk veiligheidsmateriaal.
De sportkledij voor de leden bestaat uit:
- Gepaste sportieve kledij voor het respectievelijke sportonderdeel, aangepast aan het weertype en de weersvoorspellingen
- Aan de rotsen heeft elke cursist eigen beschermhelm op en daarbuiten het persoonlijk veiligheidsmateriaal in functie van de betreffende activiteit.
Artikel 8 Bestuur
Het bestuur bestaat minstens uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
Onder het bestuur valt:
- De algemene leiding van zaken;
- De uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
- Het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
- Benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de vereniging.
- Het bestuur vergadert eenmaal per maand volgens vooraf vastgestelde data die halfjaarlijks worden vastgelegd. met uitzondering van de maanden juli en augustus. Daarbuiten kan het samenkomen frequenter plaatsvinden als daar de noodwendigheid voor is, om specifieke zaken uit te werken. . Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd. Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.
Artikel 9 Het dagelijks bestuur
- De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering uitgesteld kunnen worden. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.
Taken van de voorzitter:
- Geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
- Is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen
Taken van de secretaris:
- Voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
- Heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem vanuit de vereniging zijn toevertrouwd.
- Zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen.
- Zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen.
- Houdt een voor leden toegankelijke lijst bij, waarin de namen en adressen van alle leden van verdienste en ereleden zijn opgenomen.
Taken van de penningmeester:
- Beheert de gelden van de vereniging;
- Zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
- Houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven;
- Voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
- Brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar. Deze taak kan gedelegeerd worden aan de boekhouder.
Artikel 10 Bestuursverkiezing
- Ieder bestuurslid kan zich na iedere termijn opnieuw kandidaat stellen om als bestuurslid terug verkozen te worden. Er is geen beperking in de tijd.
- Een kandidaatstelling als effectief lid voor toetreding tot de Algemene vergadering, dient schriftelijk of per email bij de secretaris aangemeld te worden, zodat dit tijdig mee in de stembiljetten kan opgenomen worden. Een korte motivatie waaruit blijkt waarom men wil toetreden is opgenomen in deze brief of email.
Artikel 11 Kostenvergoedingen
Het bestuur is bevoegd om aan de leden gemaakte kosten van vervoer en verblijf te vergoeden.
Artikel 12 Gebouwen waar de vereniging gehuisvest is
De vereniging draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard ook, van leden en derden in de gebouwen aanwezig.
Artikel 13 Aansprakelijkheid van de leden
Ieder lid is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade, door ondeskundig gebruik en moedwil. Elke geconstateerde schade wordt veronderstelt veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.
Artikel 14 Het clubblad
Het clubblad 'Horizon' verschijnt 4 x per jaar
De inhoud en strekking van de opgenomen artikelen mogen het belang van de vereniging in het algemeen niet schaden. In de redactie zal een daartoe aangewezen bestuurslid plaatsnemen. De pers- en propagandacommissie is verantwoordelijk voor het samenstellen, verschijnen en verspreiden van het clubblad.
Artikel 15 Sponsoring
Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten.
Artikel 16 Wijziging van het huishoudelijk reglement
- Het huishoudelijk reglement wordt opgesteld door de raad van bestuur en kan aangepast worden volgens de noodwendigheden.
- Het huishoudelijk reglement wordt na aanpassing via mail rondgestuurd aan de leden van de AV en zonder opmerkingen na 14 dagen als aanvaard beschouwd en dan treedt dit ook in voege.
Artikel 17 Slotbepalingen
Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
- Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
- Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen na het versturen per mail aan de leden van de AV, of na publicatie in het tijdschrift Horizon.
- Artikelen opgenomen in het huishoudelijk reglement die strijdig zouden zijn met de wet of met de statuten, worden geacht niet te zijn geschreven. De andere artikelen verliezen daardoor niets van hun bindende kracht.